Skip to main content Skip to footer

Her finder du Kulturskolens

Læreplaner

Se Kulturskolens generelle læreplan samt alle læreplaner for alle Kulturskolens fag

Kulturskolens generelle læreplan

Afsættet for læreplanen

§4 i musikloven:
Musikskolen skal udarbejde læreplaner for samtlige undervisningstilbud. Læreplanerne skal omfatte en beskrivelse af undervisningens formål og progression.

På Mariagerfjord kulturskole udarbejdes læreplaner for alle fag der udbydes med afsæt i ovenstående §4 i musikloven, her også andre kulturfag.

Læreplanens kvalifikationsramme

Der skelnes mellem viden, færdigheder og kompetencer:

Viden omfatter faktuel -, teoretisk -, begrebslig- og praksisviden.
Færdigheder omfatter læringen opnået gennem de stillede og de opfundne opgaver. 
Kompetencer (personligt, socialt og metodisk) omfatter elevens forudsætninger og det eleven har tilegnet sig gennem undervisningen, her også i form af intuitiv og tavs viden, kunstnerisk udtryk og udvikling.

Læreplanens funktion er at opfylde/udleve skolens formålsparagraf:

Kulturskolen har til formål at bibringe eleverne glæde, engagement, kreativitet og dygtiggørelse gennem beskæftigelse med musik, scenekunst, billedkunst, dans og andre kunstfag.

Herunder
At udvikle elevernes kreative evner inden for kunstnerisk udtryk
At bibringe forudsætninger for livslang, aktiv deltagelse i kulturlivet.
At bibringe den enkelte elev faglige færdigheder som forudsætning for personlig kunstnerisk udfoldelse, såvel i fællesskab med andre som individuelt, 
At tage udgangspunkt i og arbejde med den enkeltes engagement, forudsætninger og talent
At bidrage til elevens dannelse og udvikling gennem beskæftigelse med musik, billedkunst, scenekunst, dans og andre kunstarter,
At øge elevernes forståelse af sig selv som en del af et fællesskab
At medvirke til fremme af lokale kulturmiljøer

Mariagerfjord Kulturskoles værdier og vision udtrykkes gennem:

FORDYBELSE
Vi tilstræber at bibringe eleverne fordybelsens glæde gennem arbejdet med det kreative uanset fag, niveau og alder.
Faglig kunnen, skaben og formidling er nøgleord i dagligdagen på kulturskolen.
Fokus på opgaven, her både individuelt og i samarbejde.

KVALITET
Kulturskolens lærerkorps er fagligt kompetent og engageret.
I undervisningen tages udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger og medarbejderne er ambitiøse på elevernes vegne.
Kulturskolen tilstræber udvikling med udgangspunkt i kunstarternes traditioner og de nyeste strømninger. Fagligt som pædagogisk.
Kulturskolen hjælper skolens elever til at stå ved sig selv, at udvikle egne evner og at formidle denne kunnen.

FÆLLESSKAB
Vi tilbyder fællesskab med musik, drama, billedkunst og skolens øvrige kunstfag som omdrejningspunkt. 
Foruden glæden ved at udøve kunstarterne bibringes samarbejdskompetencer og der etableres venskaber. Dette kan for eksempel ske på tværs af kunstarterne, alder og talent

Søren Kierkegaard: ”At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er og begynde der.”

På Mariagerfjord Kulturskole tages i alle fag afsæt i elevens konkrete niveau, talent og vilje til egen forberedelse/udvikling. Undervisningens tilrettelæggelse og indhold har afsæt i elevens kompetence , viden og færdigheder.

VIDEREGÅENDE
Talentklasseniveau og herover – Amatør – professionel

MELLEMSTADIE

BEGYNDER

FORSKOLE
Legestuer, værksteder mv.
Børnehaver, dagplejen og lign

På alle niveauer og i alle fag er målet at udvikle og skabe ”kreativitet og dygtiggørelse” med afsæt i ”glæde og engagement ”.

VIDEREGÅENDE
Talentelever og derover:
Fokus er på at forfine udtryk, forståelse og realkompetence med høje forventninger til resultatet.
Udvide/danne repertoire og skabe øget selvstændighed - herunder indstudering, færdiggørelse/fremførelse/visning af det tillærte og selvskabte.
Evt. forberede eleven til optagelse på et uddannelsesforløb på højere niveau.

MELLEMSTADIET
Der arbejdes lidt mere nuanceret/bevidst med emner som teknik, refleksion, udtryk og improvisation.
Evnen til at skabe/fremføre og omsætte kompetence og viden udfordres i forhold til elevens evner og færdigheder.

BEGYNDERE
Der arbejdes med udvikling af elementære færdigheder, viden for skabelse/dannelse af grundlæggende kompetencer, færdigheder og viden.

Forskolen
Opdagelser og læring ”i det legende rum”.
Der arbejdes med grundlæggende musikalske parametre, der understøtter barnets musiske færdigheder og viden, samt barnets dannelse og generelle udvikling.

 

Læreplaner for Kulturskolens fag

BEGYNDER
VIDEN 
Eleven får viden omkring instrumentbehandling og håndtering af instrumentet. Der arbejdes på gode vaner omkring dette, herunder også kropsholdning.
Eleven opbygger viden omkring tonenavne og hvor de ligger på instrumentet.
Der introduceres tabulator i forbindelse med øvelser og til indlæring af ostinater.
Der opbygges viden omkring enkel rytmik (1/4 og 1/8).

FÆRIDGHEDER
Eleven opbygger grundlæggende pulsforståelse.
Der arbejdes med fingersætning.
Eleven evner at spille figurer som strækker sig over 1-2 takter.
Elevens færdigheder omkring imitation forbedres, herunder både auditivt og visuelt.

KOMPETENCER
Eleven er i stand til, at indøve det materiale derhjemme, som bliver præsenteret til undervisningen.
Eleven opbygger kompetencer til at være selvhjulpen i forbindelse med kommende
sammenspilsituationer.

 

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN 
Eleven har viden omkring grundlæggende musikalske udtryk, såsom dur/mol og tilhørende skalaer.
Der opbygges viden omkring genrer (blues, funk, pop, jazz), og bassens rolle i disse.
Eleven påbegynder opbygning af viden omkring store bassister gennem tiderne.
Rytmik-begreber udvides til forståelse af punkteringer, 1/16, og pauser. Der arbejdes både med noder og tabulator.

FÆRIDGHEDER
Elevens færdigheder omkring auditiv imitation kommer i fokus.
Eleven har udviklet færdigheder, således at der kan varieres og/eller improviseres ud fra et givent oplæg.
Der arbejdes fortsat med fingersætning.
Eleven evner at spille i udvidede taktarter. For eksempel 6/8 eller 7/4.

KOMPETENCER
Eleven har gode sammenspilskompetencer.
Eleven evner at tage ansvar for egen læring.
Eleven har prima-vista kompetencer.

 

VIDEREGÅENDE
VIDEN
Eleven har et teoretisk kendskab som gør det muligt at overskue akkordforbindelser og tilhørende skalaer.
Bredt kendskab til genrer, dygtige bassister (historiske som nulevende) og andre kunstnere indenfor musikken.
Eleven har viden omkring udvidet rytmik, f.eks. metrisk modulation og rytmiske gruppering

FÆRDIGHEDER
Eleven har god fingersætning og teknik som gør det muligt at spille naturligt og ubesværet.
Har gode forudsætninger for at improvisere, både tonalt og rytmisk.
Eleven kan skrive noder og akkorder til andre musikere.
Eleven har gode færdigheder til at lytte akkorder og melodier af.

KOMPETENCER
Eleven er stærk i sammenspils-situationer og opfatter musikken som en helhed.
Eleven ser sig selv som formidler af musik.
Eleven har et personligt musikalsk udtryk.

BEGYNDER
VIDEN
Der lægges vægt på at eleven lærer grundlæggende færdigheder i faget og får kendskab til flere typer billedsprog.
Eleven præsenteres for og får opgaver med farvelære. Eleven præsenteres for og får opgaver med forskellige materialer.
Eleven præsenteres for forskellige typer billedsprog, og udfører opgaver med fx plane og rummelige billeder.
Eleven præsenteres for minimum en kendt kunstner i løbet af en sæson.
Eleven lærer hvordan man begår sig i kreativt rum/billedkunstlokale.
Eleven lærer om generel materiale håndtering.


FÆRDIGHEDER
Har kendskab til og kan anvende de tre primærfarver – gul, rød og blå.
Kan blande sig frem til flere farver – har kendskab til farvecirklen og kan navnene på farverne.
Forstår at håndtere forskellige redskaber og materialer i værkstedet.
Kan begå sig i et billedkunstlokale – er med til at skabe et godt læringsrum for både sig selv og de øvrige elever.

KOMPETENCER
Har udviklet sit billedsprog og tegnefærdigheder.
Får øje på billedkunst i det offentlige rum.
Kan håndtere forskellige materialer i værkstedet.
Har lyst til at eksperimentere med forskellige billedsprog.
Synes det er sjovt at gå til billedkunst.
Oplever, at man bliver bedre med øvelse.

 

MELLEMSTADIE
VIDEN
Udvidet farvelære.
Udvidet materialelære.
Eleven præsenteres for elementær billedanalyse.
Eleven præsenteres for minimum en kendt kunstner i løbet af en sæson.
Kendskab til begrebet flow og hvad der kræves for at arbejde i flow.
Kendskab til hvordan man kan udvikle eget billedsprog.
Hvordan og hvorfor udstiller man kunst.

FÆRDIGHEDER
Kan blande sig frem til farvecirklen.
Kan håndtere kendte materialer selvstændigt.
Har kendskab til elementær billedanalyse udtryk.
Forstår at begå sig i det kreative rum.
Er med til at skabe et godt læringsmiljø både for sig selv og de øvrige elever.
Er med til at sætte en udstilling op med egne værker.

KOMPETENCER
Eleven kan arbejde selvstændigt efter introduktion til opgaven.
Eleven kan sætte billedkunst faglige begrundelser på hvorfor han/hun kan lide et værk.
Kan, under gunstige forhold, arbejde i flow.
Synes det er sjovt og lærerigt at gå til billedkunst.
Har lyst til at eksperimenter med forskellige billedsprog.
Oplever og ser kunst i det offentlige rum.

VIDEREGÅENDE
VIDEN
Udvidet farvelære. Tertiære farver. Udvidet materialelære og præsenteres for flere teknikker - håndværk billedkunst.
Eleven præsenteres for udvidet billedanalyse. Eleven præsenteres for minimum en kendt kunstner og eleven præsenteres også for flere kunstarter.
Eleven forholder sig til hvordan og hvorfor man udstiller kunst.

FÆRDIGHEDER
Kan blande tertiære farver.
Kan analysere et billede.
Kan arbejde selvstændigt, med sparring, i en given opgave.
Kommer velforberedt.
Er med i planlægningen omkring en udstilling.

KOMPETENCER
Kan komponere et billede ved hjælp af egen viden.
Kan redegøre for sine valg i egen komposition.
Kan arbejde med flere teknikker. Håndværk – billedkunst. Kunstforståelse. Billedforståelse.

BABYRYTMIK (0-1 år)
KOMPETENCEMÅL (ved endt forløb, når barnet er 1 år)
Eleven kan efterhånden (elev forstås her som barn, der i høj grad understøttes af forælder i undervisningen):

SANG:
Opleve sang som en naturlig samværsform. Opleve at forælder synger enkle sange, siger enkle remser, laver fagter og bevægelser.

SPIL:
Opleve spil som en naturlig samværsform. Opleve forælder spille og improvisere på enkle rytmik-instrumenter. Lytte til klangmæssigt forskellige rytmik-instrumenter, som fornemmes og mærkes sanseligt.

BEVÆGELSE:
Imitere og/eller fornemme enkle bevægelser og fagter. Bevæge sig og fornemme bevægelser i musisk kontekst.

HØRELÆRE:
Gryende fornemme puls og rytme i de forskellige sange, sanglege (etc.).

UDTRYK:
Sanse musiske stemninger.

SAMMENSPIL:
Opleve korte musikalske forløb. Gryende koncentration om musiske forløb. Gryende genkende musikkens form og andre musiske grundelementer - på et ubevidst plan.

 

De overordnede kompetencemål er bygget op af færdigheds- og videnområder, som består af konkrete mål. Disse konkrete mål tilrettelægger den enkelte underviser. Undervisningen tager altid sit udgangspunkt i den enkelte elev og det enkelte hold, både med hensyn til progression og repertoire. Dermed kan der være forskel på, hvor tæt den enkelte elev og det enkelte hold kommer på at opfylde ovenstående kompetencemål. Og der kan være forskel på, hvad der fokuseres på i et undervisningsforløb.

Udgangspunktet for undervisningens repertoire kan være fagte-sange, børnesange, sanglege, rytmelege, remser, traditionelle melodier (etc.).

Bemærk: Kompetenceområderne kan ikke beskrives udtømmende, da kompetenceområderne indeholder intuitiv og tavs viden, som ikke lader sig beskrive sprogligt. Desuden har vi heller ikke beskæftiget os med den sociale interaktion som finder sted i et musisk forløb, både mellem elevlærer og elev-elev (og elev-forælder). Denne sociale interaktion er fundamental og grundlæggende for kvaliteten af den enkelte elevs læring og musiske dannelse.

 

MUSIKALSK LEGESTUE 1 (1-3 år) og MUSIKALSK LEGESTUE 2 (3-5 år)
KOMPETENCEMÅL (ved endt forløb, når barnet er 5 år)
Eleven kan efterhånden (Elev forstås her som barn, der understøttes af forælder):

SANG:
Bruge stemmen, synge spontant, synge med på et repertoire af sange, sige et udvalg af
remser og synge og bruge stemmen i et fællesskab med andre børn og forældre.

SPIL:
Spille på rytmik-instrumenter, forsøge at spille enkle melodiske fraser, improvisere på enkle
rytmik-instrumenter, kende forskel på rytmik-instrumenter, lytte til instrumenters klange og
begynde at følge musikkens form, dynamik og udtryk.

BEVÆGELSE:
Bevæge sig varieret i musisk kontekst, bevæge sig med begyndende bevidsthed om
egen krop, lave fagter til sange, begyndende koordination af bevægelser og imitere bevægelser og
fagter.

HØRELÆRE:
Imitere og udføre simple rytmer, holde en puls, have en gryende
periodefornemmelse, improvisere enkle rytmer, holde pauser og stop, genkende forskellige tempi,
kende enkle rytmebilleder og forstå enkle musikalske begreber (puls, rytme, svag/kraftig,
hurtig/langsom (etc.)

UDTRYK:
Genkende stemninger, udtryk, dynamik og kontraster

SAMMENSPIL:
Indgå socialt i en musisk sammenhæng, agere efter enkle spilleregler i en gruppe,
give plads og vente, modtage en kollektiv besked, kende forskel på solo og tutti og fornemmelse for
fælles puls.


De overordnede kompetencemål er bygget op af færdigheds- og videnområder, som består af
konkrete mål. Disse konkrete mål tilrettelægger den enkelte underviser. Undervisningen tager altid
sit udgangspunkt i den enkelte elev og det enkelte hold, både med hensyn til progression og
repertoire. Dermed kan der være forskel på, hvor tæt den enkelte elev og det enkelte hold kommer
på at opfylde ovenstående kompetencemål. Og der kan være forskel på, hvad der fokuseres på i et
undervisningsforløb.

Udgangspunktet for undervisningens repertoire kan være fagte-sange, børnesange, sanglege,
rytmelege, remser, traditionelle melodier (etc.).

Bemærk: Kompetenceområderne kan ikke beskrives udtømmende, da kompetenceområderne
indeholder intuitiv og tavs viden, som ikke lader sig beskrive sprogligt. Desuden har vi heller ikke
beskæftiget os med den sociale interaktion som finder sted i et musisk forløb, både mellem elevlærer
og elev-elev (og elev-forælder). Denne sociale interaktion er fundamental og grundlæggende
for kvaliteten af den enkelte elevs læring og musiske dannelse.

 

FAMILIEMUSIK (0-5 år)
Handler rigtig meget om fællesskab for hele familien. Undervisningen henvender sig såvel til børn og voksne. De voksne kommer til at få en masse sange med hjem som kan synges derhjemme, samt får inspiration til hvordan man kan spille musik i familien. Vi leger musikalske lege som passer til den alder eleverne har. Vi remser og laver fagter. Spiller på musikinstrumenter og slapper af til musik. Familien får en håndfuld sange med hjem.

KOMPETENCEMÅL (ved endt forløb, når barnet er 5 år)
Eleven kan efterhånden (elev forstås her som barn, der understøttes af forælder):

SANG: Afhængig af alder, de ældste børn nemt synge med. Kan remser.

SPIL: Spille med på kendte sange i sit eget tonesprog.

BEVÆGELSE:
Kan lære fagter til sangene, bevæger sig gerne til musik.

HØRELÆRE:
Opmærksom på puls, kan følge puls ved forældrenes hjælp.

UDTRYK:
Sanse musiske stemninger og lege med dem.

SAMMENSPIL:
Følge fælles spilleregler, vente på tur, start og slut i fællesskab. De større børn vil evt. godt kunne spille en simpel melodi.

 

De overordnede kompetencemål er bygget op af færdigheds- og videnområder, som består af konkrete mål. Disse konkrete mål tilrettelægger den enkelte underviser. Undervisningen tager altid sit udgangspunkt i den enkelte elev og det enkelte hold, både med hensyn til progression og repertoire. Dermed kan der være forskel på, hvor tæt den enkelte elev og det enkelte hold kommer på at opfylde ovenstående kompetencemål. Og der kan være forskel på, hvad der fokuseres på i et undervisningsforløb.

Udgangspunktet for undervisningens repertoire kan være fagte-sange, børnesange, sanglege, rytmelege, remser, traditionelle melodier (etc.).

Bemærk: Kompetenceområderne kan ikke beskrives udtømmende, da kompetenceområderne indeholder intuitiv og tavs viden, som ikke lader sig beskrive sprogligt. Desuden har vi heller ikke beskæftiget os med den sociale interaktion som finder sted i et musisk forløb, både mellem elevlærer og elev-elev (og elev-forælder). Denne sociale interaktion er fundamental og grundlæggende for kvaliteten af den enkelte elevs læring og musiske dannelse.

 

MUSIKALSK GRUNDSKOLE 1 (0.-1. kl.) og MUSIKALSK GRUNDSKOLE 2 (2.-3. kl.)

KOMPETENCEMÅL (ved endt forløb når barnet er færdig med 3. kl.)
Eleven kan efterhånden: SANG: Synge et udvalg af sange (fællessang), synge naturligt, rent og med varieret udtryk og synge solo.

SPIL:
Være nysgerrig i forhold til forskellige instrumenter, spille på forskellige instrumenter, spille enkle melodier og akkompagnementsfigurer, improvisere rytmisk og melodisk i en enkel musisk sammenhæng.

BEVÆGELSE:
Improvisere bevægelser og fagter, bevæge sig med øget bevidsthed om egen krop og koordinere puls og rytme.

HØRELÆRE:
Holde puls i forskellige tempi, holde enkle rytmiske figurer, kende og spille efter rytmiske og melodiske nodebilleder (eller andre transskriptionssystemer), evt. kendeskab til nodeværdier, nodenavn osv. og gryende kendskab til at spille efter enkle becifringer.

UDTRYK:
Udtrykke stemninger, dynamik og kontraster i musikken, beskæftige sig med udtryk som sur/glad/ked, smukt/grimt osv., lytte aktivt og tage stilling til udtryk i musik.

SAMMENSPIL:
Indgå socialt i varierede musikalske sammenhænge, agere efter spilleregler i en gruppe, indgå i gruppens forskellige roller, modtage og agere efter anvisninger - bl.a. skift mellem at spille tutti og solo (eller i mindre grupper) og have fokus på en fælles puls.

De overordnede kompetencemål er bygget op af færdigheds- og videnområder, som består af konkrete mål. Disse konkrete mål tilrettelægger den enkelte underviser. Undervisningen tager altid sit udgangspunkt i den enkelte elev og det enkelt hold, både med hensyn til progression og repertoire. Dermed kan der være forskel på, hvor tæt den enkelte elev og det enkelte hold kommer på at opfylde ovenstående kompetencemål. Og der kan være forskel på, hvad der fokuseres på i et undervisningsforløb.

Udgangspunktet for undervisningens repertoire kan være fagte-sange, børnesange, sanglege, rytmelege, remser, traditionelle melodier, pop-sange (etc.).

Bemærk: Kompetenceområderne kan ikke beskrives udtømmende, da kompetenceområderne indeholder intuitiv og tavs viden, som ikke lader sig beskrive sprogligt. Desuden har vi heller ikke beskæftiget os med den sociale interaktion som finder sted i et musisk forløb, både mellem elevlærer og elev-elev. Denne sociale interaktion er fundamental og grundlæggende for kvaliteten af den enkelte elevs læring og musiske dannelse.

Akustisk Guitar: 

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk

FÆRIDGHEDER
Kan spille sange med åbne akkorder.
Holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN 
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRIDGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af. Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever


VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil, fingerspil og/eller taktarter.
Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, funk og fingerstyle. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc. Eleven præsenteres ligeledes for enkelte solostykker.

FÆRIDGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Kan spille små solostykker for guitar.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i en evt. gruppe.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere

 

 

Elektrisk guitar:

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk.

FÆRDIGHEDER
Eleven kan spille sange med åbne akkorder.
Eleven kan holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

 

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRDIGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af.
Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever.

 

VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil og/eller taktarter. Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, rock, funk. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc.
Der er på dette niveau også en gennemgang af forskellige solo teknikker. F.eks. sweep picking, legato m.m

FÆRDIGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Der kan også improviseres med få skalaer, og eleven kan skabe sin egen solo.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i gruppen.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere.

 

BEGYNDER
VIDEN
Elementær nodelære, rytmelære, treklange/akkordlære (auditivt/visuelt).
Nodeværdier, intervallære (auditivt/visuelt), skalaer, bladsang, solmisation.


FÆRDIGHEDER
Hørelære udvikler øret, så eleven hurtigere kan identificere intervaller, akkorder, treklange, skalaer osv.
Hørelære skærper elevens evne til at opfatte musikkens elementer både gennem øret og via synet, samt træne rytmesansen og evnen til at opfatte og synge intervaller. Alt dette er med til at styrke elevens koncentration, præcision samt intonation.


KOMPETENCER
Eleven opnår individuelle og sociale musikalske kompetencer og den nødvendige viden, for at kunne blive bedre til at spille på sit instrument og bruge sin stemme.

 

Akustisk Guitar: 

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk

FÆRIDGHEDER
Kan spille sange med åbne akkorder.
Holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN 
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRIDGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af. Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever


VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil, fingerspil og/eller taktarter.
Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, funk og fingerstyle. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc. Eleven præsenteres ligeledes for enkelte solostykker.

FÆRIDGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Kan spille små solostykker for guitar.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i en evt. gruppe.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere

 

 

Elektrisk guitar:

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk.

FÆRDIGHEDER
Eleven kan spille sange med åbne akkorder.
Eleven kan holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

 

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRDIGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af.
Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever.

 

VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil og/eller taktarter. Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, rock, funk. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc.
Der er på dette niveau også en gennemgang af forskellige solo teknikker. F.eks. sweep picking, legato m.m

FÆRDIGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Der kan også improviseres med få skalaer, og eleven kan skabe sin egen solo.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i gruppen.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere.

 

Akustisk Guitar: 

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk

FÆRIDGHEDER
Kan spille sange med åbne akkorder.
Holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN 
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRIDGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af. Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever


VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil, fingerspil og/eller taktarter.
Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, funk og fingerstyle. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc. Eleven præsenteres ligeledes for enkelte solostykker.

FÆRIDGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Kan spille små solostykker for guitar.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i en evt. gruppe.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere

 

 

Elektrisk guitar:

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk.

FÆRDIGHEDER
Eleven kan spille sange med åbne akkorder.
Eleven kan holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

 

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRDIGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af.
Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever.

 

VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil og/eller taktarter. Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, rock, funk. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc.
Der er på dette niveau også en gennemgang af forskellige solo teknikker. F.eks. sweep picking, legato m.m

FÆRDIGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Der kan også improviseres med få skalaer, og eleven kan skabe sin egen solo.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i gruppen.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere.

 

Akustisk Guitar: 

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk

FÆRIDGHEDER
Kan spille sange med åbne akkorder.
Holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN 
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRIDGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af. Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever


VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil, fingerspil og/eller taktarter.
Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, funk og fingerstyle. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc. Eleven præsenteres ligeledes for enkelte solostykker.

FÆRIDGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Kan spille små solostykker for guitar.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i en evt. gruppe.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere

 

 

Elektrisk guitar:

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk.

FÆRDIGHEDER
Eleven kan spille sange med åbne akkorder.
Eleven kan holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

 

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRDIGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af.
Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever.

 

VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil og/eller taktarter. Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, rock, funk. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc.
Der er på dette niveau også en gennemgang af forskellige solo teknikker. F.eks. sweep picking, legato m.m

FÆRDIGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Der kan også improviseres med få skalaer, og eleven kan skabe sin egen solo.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i gruppen.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere.

 

Akustisk Guitar: 

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk

FÆRIDGHEDER
Kan spille sange med åbne akkorder.
Holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN 
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRIDGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af. Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever


VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil, fingerspil og/eller taktarter.
Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, funk og fingerstyle. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc. Eleven præsenteres ligeledes for enkelte solostykker.

FÆRIDGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Kan spille små solostykker for guitar.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i en evt. gruppe.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere

 

 

Elektrisk guitar:

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk.

FÆRDIGHEDER
Eleven kan spille sange med åbne akkorder.
Eleven kan holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

 

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRDIGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af.
Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever.

 

VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil og/eller taktarter. Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, rock, funk. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc.
Der er på dette niveau også en gennemgang af forskellige solo teknikker. F.eks. sweep picking, legato m.m

FÆRDIGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Der kan også improviseres med få skalaer, og eleven kan skabe sin egen solo.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i gruppen.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere.

 

Akustisk Guitar: 

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk

FÆRIDGHEDER
Kan spille sange med åbne akkorder.
Holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN 
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRIDGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af. Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever


VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil, fingerspil og/eller taktarter.
Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, funk og fingerstyle. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc. Eleven præsenteres ligeledes for enkelte solostykker.

FÆRIDGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Kan spille små solostykker for guitar.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i en evt. gruppe.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere

 

 

Elektrisk guitar:

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk.

FÆRDIGHEDER
Eleven kan spille sange med åbne akkorder.
Eleven kan holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

 

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRDIGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af.
Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever.

 

VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil og/eller taktarter. Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, rock, funk. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc.
Der er på dette niveau også en gennemgang af forskellige solo teknikker. F.eks. sweep picking, legato m.m

FÆRDIGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Der kan også improviseres med få skalaer, og eleven kan skabe sin egen solo.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i gruppen.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere.

 

Akustisk Guitar: 

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk

FÆRIDGHEDER
Kan spille sange med åbne akkorder.
Holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN 
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRIDGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af. Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever


VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil, fingerspil og/eller taktarter.
Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, funk og fingerstyle. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc. Eleven præsenteres ligeledes for enkelte solostykker.

FÆRIDGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Kan spille små solostykker for guitar.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i en evt. gruppe.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere

 

 

Elektrisk guitar:

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk.

FÆRDIGHEDER
Eleven kan spille sange med åbne akkorder.
Eleven kan holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

 

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRDIGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af.
Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever.

 

VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil og/eller taktarter. Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, rock, funk. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc.
Der er på dette niveau også en gennemgang af forskellige solo teknikker. F.eks. sweep picking, legato m.m

FÆRDIGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Der kan også improviseres med få skalaer, og eleven kan skabe sin egen solo.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i gruppen.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere.

 

Akustisk Guitar: 

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk

FÆRIDGHEDER
Kan spille sange med åbne akkorder.
Holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN 
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRIDGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af. Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever


VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil, fingerspil og/eller taktarter.
Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, funk og fingerstyle. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc. Eleven præsenteres ligeledes for enkelte solostykker.

FÆRIDGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Kan spille små solostykker for guitar.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i en evt. gruppe.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere

 

 

Elektrisk guitar:

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk.

FÆRDIGHEDER
Eleven kan spille sange med åbne akkorder.
Eleven kan holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

 

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRDIGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af.
Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever.

 

VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil og/eller taktarter. Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, rock, funk. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc.
Der er på dette niveau også en gennemgang af forskellige solo teknikker. F.eks. sweep picking, legato m.m

FÆRDIGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Der kan også improviseres med få skalaer, og eleven kan skabe sin egen solo.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i gruppen.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere.

 

Akustisk Guitar: 

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk

FÆRIDGHEDER
Kan spille sange med åbne akkorder.
Holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN 
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRIDGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af. Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever


VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil, fingerspil og/eller taktarter.
Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, funk og fingerstyle. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc. Eleven præsenteres ligeledes for enkelte solostykker.

FÆRIDGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Kan spille små solostykker for guitar.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i en evt. gruppe.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere

 

 

Elektrisk guitar:

BEGYNDER
VIDEN
Eleven er nystartet på instrumentet, og der bliver arbejdet med de helt fundamentale og grundlæggende områder, så som becifringer, pulsfornemmelse og gængse musikalske udtryk.

FÆRDIGHEDER
Eleven kan spille sange med åbne akkorder.
Eleven kan holde en puls.

KOMPETENCER
Eleven kan opdage hvis han/hun ikke spiller det samme sted som sin lærer og/eller medspillere, men kan ikke nødvendigvis selv finde tilbage.

 

MELLEMSTADIE-ELEV
VIDEN
Der bygges videre på de evner eleven har opnået som begynder, og der tages hul på lidt musikteori/ akkordopbygninger. F.eks. barré akkorder. Der arbejdes med forskellige rytmiske figurer/eksempler. Fingerspil kan også indgå i undervisningen. Endvidere præsenteres eleven for tabulator og/eller noder. Hjælpemidler så som fingerplekter og capo kan indgå i undervisningen.

FÆRDIGHEDER
Har et større udvalg af sange der kan spilles.
Flere åbne akkorder og enkelte barré akkorder.
Viden om notationsmetoder.

KOMPETENCER
Eleven har større musikalsk overskud, og kan finde ind i nummeret igen, hvis han/hun er blevet sat af.
Kan indgå i en sammenspilsmæssig sammenhæng med andre elever.

 

VIDEREGÅENDE
VIDEN
Der arbejdes med forskellige former for rytmespil og/eller taktarter. Eleven præsenteres for forskellige genrer og stilistiske virkemidler – f.eks. jazz, rock, funk. Akkordkendskabet udvides og der arbejdes med udvidelser etc.
Der er på dette niveau også en gennemgang af forskellige solo teknikker. F.eks. sweep picking, legato m.m

FÆRDIGHEDER
Kan selv finde på rytmer.
Eleven kan på dette niveau også selv finde frem til diverse akkorder læreren ikke nødvendigvis har gennemgået med eleven.
Der kan også improviseres med få skalaer, og eleven kan skabe sin egen solo.

KOMPETENCER
Eleven er opmærksom på, og har forståelse for sin rolle i gruppen.
Eleven har overskud til at kommunikere musikalsk med sine medmusikere.